AJURVEEDA KEVADKOLLEKTSIOON

Kevade saabudes vahetame alati soojad mantlid kergemate kehakatete vastu, mis on igati iseenesest mõistetav tegevus. Sama loogikat peaksime kasutama ka oma toidulaual, kus talvised maitsed ja elustiili harjumused ajurveeda kevadkollektsiooniga enam sugugi kokku ei sobi. Looduse moekunstniku stiil on alati klassika, mis lähtub viie suure elemendi – ruum, õhk, tuli, vesi, maa – värvidest ja mõjust.

Kevade värviks ülekantud tähenduses on vee ja maa elemendist koosnev Kapha energia, kus eriti tugevalt tuleb esile vee elemendi toon. Kõik pika talve jooksul kõrvale pandud varud suunatakse kevadel kasvamiseks ning rasked omadused vahetuvad välja kergemate vastu. Õues voolavad veed ja sama toimub meie kehaga. Muuhulgas sulab üles ka kõik liigselt kogunenu. Sõltuvalt sellest, kui targalt oleme talvel toitunud, tunneme end kevade saabudes värskena või hoopis kevadväsinuna. Viimane ei tähenda midagi muud kui suuremates kogustes ladestunud jääke, mis püüavad ummistunud kanalitest igal võimalikul viisil väljapääsu leida ja annavad takistuste ilmnemisel märku väsimuse, isupuuduse, allergia või pideva nohuna. Igal juhul on kõigil just kevadel sobilik teha üks korralik keha ja meele taaskäivitus. 

Ideaalselt sobib selleks näiteks klassikaline lahjem kitchari kuur koos kevadiste värskete ürtidega. Mungoast ja basmati riisist koosnevat toitu süüakse monodieedina kõikideks toidukordadeks kolm kuni seitse päeva järjest. Vastupidiselt rohelistele smuutidele annab kitchari piisavalt jõudu ladestunud mürkide üles sulatamiseks ja ärapõletamiseks enne kui jäägid väljutada. Puhastumine iseenesest on lisaenergiat nõudev protsess ning rohelistele smuutidele omane mõru maitseomadus on seedetuld agni't  liialt jahutav.  

Valmista kitchari alati värskelt ning ära söö üleöö seisnud ega mikrolaineahjus soojendatud toitu! Sellisel juhul ei teeni see sugugi puhastumise eesmärki. Lõunaks valmistatud kitcharile võid aga näiteks õhtusöögi ajal peale valada kuuma vee, mis on kõige sobilikum viis soojendamiseks. Hommikusöögi võid puhastumise ajal asendada hoopis ingveri- või detox teega, mille koostises on apteegitill, koriander ja vürtsköömen. Vata ja Pitta tüüpi karakterid peaksid siin teadlikult oma sisetunnet kuulama ning vajadusel siiski ka hommikuse kitchari menüüsse lisama. Suurema Kapha üledoosi puhul on hommikusöögist loobumine seedetule agni jaoks kindlasti suur kergendus.  

Kevadise kitchari valmistamiseks varu endale järgmised koostisained (võimalusel biokvaliteediga): 

1 dl kollaseid poolitatud mungube; 1/2 dl basmatiriisi; 7 dl vett; 1 tl peeneks hakitud ingverit; 2 sl ghee’d; ½ tl vürtsköömne-seemneid; ½ tl apteegitilli-seemneid; ½ tl koriandriseemneid; ½ tl lambaläätseseemneid; 1 tl kurkumipulbrit; 1 tl kaneeli; ½ tl rohelise kardemoni teri; 2 pipratera; 1 peotäis värskeid koriandrilehti, võilille juuri ja lehti, ning veidi naati; 1 väike näpuotsatäis himaalaja roosat või ajurveeda musta soola.  

Loputa mungoad ja riis, kuni vesi on selge. Hea on panna mõlemad juba eelmisel õhtul vette ligunema, siis lähevad nii valmistamine kui ka seedimine hõlpsamalt. Kui see ununes, kalla üle keeva veega ja jäta tunniks seisma. Kuumuta pannil ghee koos peeneks hakitud ingveriga, lisa uhmerdatud vürtsid ja kurkum ning lase aroomidel veidi seguneda. Seejärel kalla juurde riis ja mungoad ning sega korralikult läbi. Vala peale kuum vesi, keeda mõni minut ja keera kuumus madalaks. Hauta tasasel tulel kaane all umbes 15–20 minutit, kuni riis ja mungoad on täiesti pehmed. Poole pealt lisa juurde pestud võilille juured. Vajaduse korral lisa ka vahepeal natuke vett. Maitsesta vähese soolaga ning näpi sisse kõik roheline. Kitchari traditsiooniline konsistents on paksema supi sarnane, kuid võid oma äranägemise järgi keeta seda nii tummisemaks kui ka lahjemaks. Vedelama koostisega supile võid lisada juurde ka natuke brokkolit, mis oma terava ja mõru maitseomadusega toetab kevadist puhastumist. 

Kevadisel toidulaual peaksid olema hõlpsasti seeditavad, hästi vürtsitatud ja kerge omadusega toidud ning varuks alati soe vesi, detox-tee või ingverivesi. Kevadel hakkame ka loomupäraselt ihaldama kergemat toitu ja kõike värsket, millel tavaliselt ongi jääkide väljutamist soodustavad mõrud, teravad ja kootavad maitsed.  

Nauditavat kevadet!