P
INSPIRATSIOONIÕHTUD

Weizenbergi 20-1, Tallinn kell 18:30 - 20:00

12. SEPTEMBER 2019: "Juurviljad. Sibul ja küüslauk ajurveedas"


- erinevate juurviljade omadused ja individuaalne sobivus nii teiste toitude kui inimtüübiga
- sibul ja küüslauk, millal kasutada ja millal vältida ja miks
- inspiratsiooni juurviljade valmistamiseks sügisel
- maitsmiseks ajurveedalik sibulapirukas

Olen alati olnud lummatud looduse loogikast ja viisist, kuidas ta meie toidulauale täpselt õigel ajal just need viljad toodab, milliseid meil just sellel ajal tarvis läheb. Miks valmivad näiteks just juurviljad sügiseks ning teraviljad talveks? Ajurveeda inspiratsiooniõhtute avaloengus uurime põhjalikult erinevaid kohalikke juurvilju ja nende baasomadusi. Kuidas üks või teine meile omase individuaalsuse, eluea ja eluviisiga paremini sobitub?
Erilise tähelepanu alla võtame sibula ja küüslaugu! Need väekad staarid on meie kliimavööndis väga populaarsed ning mõnikord kasutuses ehk isegi üleliia? Millel taoline väide baseerub, seletan detailselt lahti nii füüsilise keha kui meele tasandit silmas pidades. Küüslauk on üks mõjukas tegelane ka veeda mütoloogiast tuntud ookeani vahustamise loos. Kuidas selle sümboolika praktiliselt ja päriselus avaldub jagan oma kogemusest erinevate eluliste näidete varal. Neid mul aga juba jagub. Maitsemeeli turgutab sel korral lihtne ajurveedalik sibulapirukas ning väike lõhnav vürtsitee, ikka nii nagu meil tavaks on saanud.

3. OKTOOBER 2019: "Jogurt kui naturaalne probiootikum"

- hapupiimatoodete omadused ja individuaalne sobivus
- jogurt kui naturaalne probiootikum
- inspiratsiooni jogurti-gurmeeks
- maitsmiseks isevalmistatud jogurtist maius

Jogurt, keefir, pett, kohupiim, hapukoor need on meie tavapärasel toidulaual ühed populaarsed tegijad terve aasta läbi. Mida arvab sellest ajurveeda iidne toidutarkus ilma üht või teist heaks või halvaks liigitamata?
Etteruttavalt võin öelda, et üheks võtmesõnaks on siin värskus (loe: ise valmistatud). Väikest kogust regulaarselt tarbitud kvaliteetset jogurtit peetakse muuhulgas lausa 80% ulatuses piisavaks kõigi sõbralike bakterite ning vajalike seeedenüümide kontekstis. Kuidas valmistada ja tarbida jogurtit selliselt, et ülaltoodu ka paika peaks?
Kuidas kombineerida hapendatud piimatooteid teiste toiduainetega ning kas keegi meist peaks neid oma tavatoidus siiski täielikult vältima? Kui, siis millal, milleks ja kes? Milline on põhimõtteline erinevus lahja ja rasvase toote vahel seedetule vaatevinklist? Millised on siin alternatiivid veganluse kontekstis? Kõigile neile küsimustele otsime vastuseid oktoobrikuisel inspiratsiooniõhtul. Seletan põhjalikult lahti, millised on erinevate hapendatud piimatoodete omadused, kuna sellest johtubki kõik edasine. Samuti kuidas neid erinevates roogades kombineerida ja millisel ajal tarbida selliselt, et seedetuli põleks igaühe jaoks just paraja leegiga.
Maitsemeeli meelitab isetehtud värskest jogurtist valmistatud jogurti maius ja muidugi mõista väike lõhnav vürtsitee. Ikka nii nagu meil tavaks on saanud.

7. NOVEMBER 2019: "Kogu tõde teraviljadest"

- teraviljade omadused ja individuaalne sobivus
- valmistamise logistika igapäevaelu rutiinis vähima pingutuse seadust rakendades
- inspiratsiooni erinevate teraviljade kombineerimiseks a la „sobib kõigile“
- maitsmiseks väike toitev kukkel

Teraviljades on peidus väga väekas potentsiaalne energia. Suve lõpus põllult koristades pannakse need esmalt salve ja hoitakse talveks. Just selleks ajaks on loodus plaaninud juurte toitmise, kus ka seedetulel lülitatakse sisse maksimumprogramm. Viimane on mõeldud just taolise kraami seedimiseks, millel on raske omadus. Kas teadsid, et näiteks nisutera on valmis toidus kasutamiseks alles ca poole aasta pärast peale põllult koristamist? Miks, tule ja saa teada!
Tänapäeval on teraviljad, eelkõige just nisu, saanud tihtipeale mitmeid „valesüüdistusi“. Ajurveeda vaatevinklist on siin tihtipeale tegemist kas teadlikult või teadmatusest „tõlkes kaduma läinud“ asjaoludega. Kas oled mõelnud miks on just saiake „comfort food“, aga mitte näiteks kapsas? Etteruttavalt öeldes pole ei üks ega teine ei halb ega hea. Kummalgi on täiesti erinevad omadused ning saiakesel tänapäeva mõistes ka koostisosadest tulenev kvaliteet, mis on määrava tähtsusega niisamuti nagu kogused. Samuti on teraviljad oma omadustelt oluliselt erineva mõjuga individuaalsust ja aastaaega silmas pidades.
Inimkonna ajaloos on teraviljad olnud läbi aegade ühed toitvamad palad ning on seda ka praegu. Võtmesõnaks on siin kvaliteet, kogus ning viis, kuidas neid tarbida. Mitte kõik teraviljad ei teeni tervist ega pikenda elu, sh geenmuundatud ja töödeldud valge jahu. Samas on erinevat sorti nö arhailised täisteraviljad väga suure potentsiaaliga energiapommid. Nendega ümberkäimisel kehtivad mõned lihtsad reeglid, kuidas teraviljast parim osa vähima pingutusega kätte saada ilma, et see kahju teeks. Just neid nüansse uurime põhjalikult meie novembrikuisel inspiratsiooniõhtul. Jagan lisaks ohtralt isiklikke kogemusi erinevate teraviljade kombineerimisel igapäevaelus ja muidugi ka pidupäevadel!
Maitsemeeli teenib kodumaise teravilja baasil valmistatud toitev kukkel, mida võib kaasa võtta toekamaks vahepalaks või nautida mõnikord kergeks hommikuroaks pudru asemel. Lisaks väike lõhnav ja soojendav vürtsitee. 


5. DETSEMBER 2019: "Vürtside alkeemia ja mäng maitsetega"

- baasvürtside omadused
- kasutamine igapäevases toidus sobivas koguses
- kasutamine erandkorras „kiirabina“
- maitsmiseks lihtne ja kerge lõhnav pala piduõhtuks

Vürtsikas toit tähendab tavamõistes enamasti teravat maitset. See on aga ainult üks maitse kuuest! Enamasti on kõikides vürtsides koos lausa mitu maitset ning mitte sugugi ei ole alati kõige mõjusam terav.
Omaette kategoorias võib vürstid jaotada laias laastus kaheks: soojendavad või jahutavad. Esimesi tuleks eelistada siis, kui on tarvis tuld juurde lisada ja viimaseid vastupidisel juhul. Kui aga see kõik ainult nii lihtne oleks :) Kui nüüd lisada juurde kuus maitset: magus, hapu, soolane, terav, mõru ja kootav, siis peitub tegelikkuses iga vürtsi (nii nagu ka iga toidu) taga sõna otseses mõttes teatud spetsiifilise kvaliteediga väike loodusjõud. Vürtsid on muu toiduga võrreldes eriti väekad ning just seepärast tuleks nendega ümber käia mõistlikult!
Näiteks võib kurkumi pidada omamoodi vürtside staariks, mille tervendavaid omadusi on kinnitanud ka tänapäeva moodne teadus. Ajurveedas on kurkum olnud „kuningaks“ juba aastatuhandeid, sealjuures koos põhjaliku teadmisega, kuidas seda õigesti kasutada. Viimane erineb oluliselt tänapäeval enamasti valdavast mõtteviisist - igal pool ja kõigega koos ning mida rohkem, seda parem. Nii nagu igasugune väeka potentsiaaliga vürts, ürt või mistahes aine võib ka kurkumi vale kasutamine viia hoopistükkis mittesoovitud tulemuseni. Mida see täpselt tähendab? Milliseid vürtse ja millisel viisil igapäevasel toidulaual ohutult kasutada?
Piparkoogilõhnalise detsembrikuu inspiratsiooniloeng on pühendatud tuntumate baasvürtside omaduste ja nende erineva mõju lihtsale lahti seletamisele. Mida need meiega teevad, millises koguses ja millal on vürtse mõistlik tarbida. Individuaalsuse aspekt lisaks üldisele tavale nii nagu alati.
Maitsemeeli paitab jõulukuul muidugi mõista mõni pidulauale sobiv maiuspala. Luba ennast siinkohal lihtsusega üllatada ;) 


OSALUSPANUS:
ülekanne 18 EUR, kohapeal 21 EUR

PALUN REGISTREERI EELNEVALT!

Email again:
MÄRGI MILLISES LOENGUS SOOVID OSALEDA